Verander van gedachten – Deel 2

Dit is deel 2 van het artikel Verander van gedachten. Deel 1 kun je hier vinden!

Het enige dat je hoeft te doen is de negatieve gedachten opsporen en bewust te worden van deze gedachten. En elke keer dat je jezelf betrapt op een negatieve gedachte kun je vervolgens een andere positieve gedachte plaatsen. Hierdoor kun jij jouw overtuiging veranderen. Dit wordt affirmeren genoemd. Een affirmatie is een positieve zin die jij over jezelf zegt tegen jezelf om je onbewuste te herprogrammeren. In het voorbeeld zou je kunnen zeggen: Ik ben goed in het praten voor een groep. Ik kan rustig voor de groep staan en helder mijn verhaal vertellen. Het vereist enige oefening, omdat de negatieve gedachtepatroon zolang geprogrammeerd is in jouw onderbewustzijn dat het even duurt voordat dit is veranderd. Maar het kán wel! En ik zou zeggen begin met de affirmatie: Ik kan mijn onderbewustzijn herprogrammeren!

Het is belangrijk om te vermelden dat wanneer je met affirmaties gaat werken dat je enkel zinnen gebruikt zonder ontkenningswoorden. Je onderbewustzijn maakt geen verschil tussen de zinnen: ‘Ik voel mij onzeker’ en ‘Ik voel mij niet onzeker’.  In beide gevallen zal je onzekerheid creëren. De affirmatie die gebruikt kan worden om meer zekerheid te creëren kan zijn: Ik voel mij zeker van mijn zaak. Gebruik het liefste geen affirmaties  met woorden zoals: niet, geen, zonder enz.

Wanneer je begint met je onderbewustzijn herprogrammeren dien je eveneens gevoelens die gekoppeld zijn aan een overtuiging los te laten. Zodra je begint met affirmaties opzeggen, zullen deze gevoelens omhoog komen.

Aan elke overtuiging zijn bepaalde gevoelens gekoppeld. Omdat we het gaan hebben over de ‘negatieve’ overtuigingen zijn hieraan ook ‘negatieve’ overtuigingen gekoppeld. Ik spreek hier over negatief tussen haakjes omdat deze gevoelens en overtuigingen in wezen niet slecht zijn, maar alleen zo door ons gecategoriseerd worden. In wezen zijn alle overtuigingen en gevoelens die wij hebben neutraal, maar worden zij door ons in een negatieve of positieve hoek gestopt. Dit wordt ook wel hokjesdenken genoemd. Wanneer je dit doet maak je eigenlijk een onderscheid tussen goed en kwaad in jezelf. Je zegt tegen een deel van jezelf dat deze goed is en tegen een ander deel van jezelf zeg je dat deze slecht is. De delen van jezelf die als slecht benoemd worden wil je dus eigenlijk niet zien of voelen. Je kan dit zien als dat je in een klas zit en de leraar verdeelt alle leerlingen tussen goed en slecht. De leerlingen die in het hokje slecht zitten zijn in wezen niet slecht en willen ook graag gezien en van gehouden worden. Want de ‘slechte’ leerlingen zijn net zo goed als de ‘goede’ leerlingen. Het enige verschil is dat de leraar het onderscheid maakt.

Terug naar jij als persoon. Jij bent de leraar en de goede en slechte leerlingen zijn dus jouw overtuigingen en gevoelens. Zoals bij het voorbeeld zijn de slechte overtuigingen en gevoelens dus niet slecht, ze hebben enkel dit plakkertje gekregen van jou. Deze overtuigingen willen heel graag gezien en geliefd worden. En deze overtuigingen maken zich kenbaar in jouw onderbewustzijn als jouw innerlijk kind. Alle ervaringen, overtuigingen en daaraan gekoppelde gevoelens die jij als negatief hebt benoemd huizen in jouw innerlijk kind. En jouw innerlijk kind wil zó graag gezien worden. Het hunkert naar jouw aandacht en jouw liefde.

Elke keer dat er een situatie zich voordoet die dezelfde reacties (gevoelens) teweegbrengt zoals die zich in jouw innerlijk kind bevinden zorgt ervoor dat je innerlijk kind naar de voorgrond komt. De overtuigingen en gevoelens komen omhoog. Vaak komen we dan in weerstand terecht. Niemand wil zich ‘slecht’ voelen, dus proberen we de gevoelens te weren door onszelf af te leiden. Meestal doe je dit door jezelf af te leiden met eten, (computer)spelletjes, uitgaan, drinken, enz. enz. Het enige nadeel hiervan is dat deze gevoelens terug blijven komen, steeds sterker en sterker worden totdat jij ze niet meer kunt onderdrukken. Totdat je het gevecht opgeeft en de gevoelens kan gaan voelen. Dit proces van gevoelens onderdrukken en afleiding zoeken kan jaren duren. Maar op een gegeven moment zal dit niet meer werken, waarna je bijvoorbeeld een inzinking of depressie kan krijgen. Althans, het voelt als een inzinking of depressie. Maar in werkelijkheid is het de enige manier van jouw innerlijke kind om gevoeld te kunnen worden en eindelijk deze gevoelens los te kunnen laten.

Dit proces is een manier van gevoelens loslaten. Maar je kan het ook anders doen. Door bewust je innerlijk kind naar voren te laten komen en de gevoelens te voelen en los te laten.

Er zijn vele manieren, maar ik zal 1 stappenplan beschrijven die ik zelf vaak gebruik. Onder het stappenplan zal ik een visualisatie oefening beschrijven om stap 1 t/m 3 in 1 keer te doen. De visualisatie oefening heb ik gedeeltelijk uit een boek en zelf enigszins aangepast. Helaas kan ik mij niet meer herinneren uit welk boek ik deze heb gehaald.

Stappenplan

  1. Je wordt bewust van je oude overtuiging. Als voorbeeld neem ik de overtuiging: ik ben slecht in het praten in het openbaar.
  2. Je onderzoekt de bijbehorende gevoelens die bij deze overtuiging horen. In dit geval kunnen de volgende gevoelens erbij horen: angst om voor een klas of menigte te staan, schaamte om voor de menigte te staan, boosheid op jezelf omdat het je niet lukt, verdriet omdat het je niet lukt. Zoals je ziet kunnen er een heleboel emoties zijn die onder die ene overtuiging zitten. Wanneer je bewust naar deze gevoelens gaat kijken en ze er laat zijn kun je ze ook makkelijker loslaten in plaats van onderdrukken. Tijdens een oefening met een speciale ademhalingstechniek kun je bewust deze gevoelens loslaten.
  3. Je begint met affirmeren om de nieuwe overtuiging sterker te maken. De affirmatie in deze situatie zou kunnen zijn: Ik ben goed in het praten in het openbaar, ik kan makkelijk praten in het openbaar.
  4. De eerst volgende keer dat er een soortgelijke situatie zich voordoet bereid je je bewust voor met jouw eigen gekozen affirmaties. Op deze manier zorg je er dan voor dat je een positieve indruk achter laat bij je nieuwe overtuiging met de emoties die jij wilt!

Visualisatie oefening

Je kan deze oefening gewoon zittend doen op een stoel of liggend op bed. Er bestaat geen goed of fout, dus als jij een andere methode hebt kun je die gewoon gebruiken.

  1. Doe je ogen dicht en adem diep in naar je buik, houd de adem 5 seconden vast en blaas uit door je mond. Herhaal dit 3 keer.
  1. Visualiseer een rode koord vanuit je stuitje naar het midden van de aarde en laat rode energie omhoog stromen via het koord door je stuit en ruggengraat.
  2. Visualiseer een wit koord vanuit je kruin naar het midden van de zon en laat witte energie omlaag stromen via het koord door je kruin en je ruggengraat.
    (dit is een aardingsoefening, waardoor je makkelijker energie los kunt laten)
  3. Visualiseer dat je op een weggetje loopt in een weide met allerlei bloemen in vele kleuren. De zon staat aan de hemel en hier en daar is een wolkje te zien. De zonnestralen voelen warm op je huid. Er is een lichte bries. In de verte zie je een stenen cirkel waar je naar toe loopt. Naarmate je dichterbij loopt zie je dat er een groot vuur in het midden van de stenen cirkel is. Het weggetje leidt naar een poort waar je onderdoor loopt.
  4. In de cirkel voel je de warmte van het vuur. Er staat een bureau met stoel en schrijfgerei. Je gaat aan het bureau zitten en schrijft de (negatieve) overtuiging op. Tevens kun je er de gevoelens opschrijven die jij weet die bij deze overtuiging horen.
  5. Vervolgens loop je naar het vuur en je gooit het papier erin. Je ziet dat het papier helemaal verbrand en vervolgens in het niets verdwijnt. Je oude overtuiging is verdwenen.
  6. Plotseling zie je een kind staan naast het vuur. Dit is je innerlijke kind. Je neemt je kind op schoot en vraagt wat er aan de hand is. Het kind kan allerlei gevoelens opnoemen; verdriet, angst, woede. Je vertelt aan je innerlijke kind dat het nu goed is, omdat je haar nu ziet. Je vertelt aan het kind dat deze de gevoelens aan jou mag geven en laten voelen.
  7. Terwijl je het kind troost begin je met de ademhaling zoals bij stap 1. Adem diep in door je neus, laat de adem naar je buik stromen en houd vast. Na enkele seconden blaas je uit door je mond. Je kunt eventueel visualiseren dat je adem langs je hartchakra stroomt en vervolgens gevuld met liefde daar naar toe stroomt waar het nodig is. Deze ademhalingstechniek helpt om de oude gevoelens los te laten. Herhaal dit proces zolang je het nodig vind. Zodra je voelt dat het genoeg is kun je je innerlijke kind omhelzen en zeggen dat je van haar houd.
  8. Nu kun je samen met je innerlijke kind de nieuwe overtuiging gaan maken door deze op te schrijven en op te hangen op 1 van de stenen.
  9. Als je klaar bent neem je afscheid van je innerlijke kind en bedank je innerlijke kind, gidsen, engelen en wie jij verder wilt bedanken.
  10. Je kunt nu uit de stenen cirkel wandelen en terugkeren naar het hier en nu.

Volg je FreeSpirit4You al op Bloglovin en Facebook?

2 reacties


  1. Ik ga je super super super bedanken voor jou prachtige oprechte uitleg 👏🍀
    Ik ben je in het bijzonder zeer Dankbaar Dankbaar dankbaar
    Hartegroet ❤️ Hannie de Kam

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *