Stoppen met roken

Wanneer je wilt stoppen met roken is het belangrijk om te weten wat er nu precies gebeurt bij het roken van een sigaret. De sigaret is een middel om je beter te voelen, niet alleen door de nicotine, maar ook omdat het je rust brengt in een periode van stress. Een ieder die rookt kent dat moment wel, wanneer er iets gebeurt dat erg ingrijpend is… en er gevoelens omhoog komen die je niet wilt voelen. Het eerste waar je naar grijpt is de sigaret. Je ziet hem als je vriend, want door de sigaret ga je je weer beter voelen. Helaas is dit enkel een leugen, want die gevoelens zijn er nog steeds… alleen zitten ze achter het rookgordijn.

Iedere keer dat je probeert te stoppen met roken zullen al die gevoelens die je gedurende de jaren weggerookt hebt terugkomen om alsnog gevoeld te worden. Daarnaast heb je een nieuwe manier nodig om in de toekomst om te gaan met tegenslag. Want wanneer je gestopt bent met roken zullen de gevoelens blijven komen en deze keer kun je ze niet weg roken. Door deze twee aspecten zijn er veel mensen die moeite hebben om van de sigaret af te blijven. In je hoofd is je sigaret namelijk je vriend die je je beter laat voelen.

Maar is dat wel zo? Is het niet gewoon een overtuiging die jij jezelf ingeprent hebt? En welke andere overtuigingen heb je eigenlijk allemaal over de sigaret of over roken in het algemeen? Vind je het gezellig om samen een sigaretje te roken? Hoort de sigaret na de maaltijd? En bij een biertje moet er altijd een peukje opgestookt worden, toch? Fout! Dit zijn allemaal overtuigingen die jij jezelf hebt ingeprent door je eigen gedachten. Om niet herinnerd te hoeven worden aan jouw gevoelens heb jij jezelf deze leugens verteld en uiteindelijk ben je er ook in gaan geloven.

stoppen met roken

Dus als je wil stoppen met roken, wat is dan het belangrijkste dat je moet doen?

Stoppen met roken door je overtuigingen te veranderen

Als je gaat stoppen met roken is het niet echt handig als je jezelf eraan blijft herinneren dat de sigaret je vriend is, dat een sigaret zo lekker is of dat je hem zelfs nodig hebt. Deze overtuigingen heb je je eigen gemaakt sinds je bent gaan roken. En er is een manier om deze om te draaien. Dat kan je doen met behulp van affirmaties. Dit zijn zinnen die je tegen jezelf zegt; je programmeert je onderbewustzijn als het ware. En voordat je gaat zeggen dat je dit niet kan.. dit kan je namelijk wel. Alleen tot nog toe was je er totaal onbewust van! Dus.. wat je nu kan gaan doen is het volgende stappenplan volgen en je leven creëren zoals jij het wil. Een leven zonder sigaret.

 1. Word bewust van je overtuigingen.

Ga er rustig voor zitten en bedenk eens welke overtuigingen jij allemaal hebt met betrekking tot roken of de sigaret. Dit kunnen overtuigingen zijn zoals:

– ik heb een sigaret nodig,

– roken is lekker,

– bij een biertje hoort een sigaret,

– etc,

Schrijf ze allemaal voor jezelf op.
Deze overtuigingen die heb je niet meer nodig. Dus we gaan ze ceremonieel verbranden. Zeg gedag tegen de sigaret en tegelijkertijd ook tegen je oude overtuigingen door deze te verbranden.

 2. Schrijf affirmaties

Je kan voor elke overtuiging die je hebt een nieuwe overtuiging creëren, of gewoon twee of drie overtuigingen bedenken die jij je eigen wilt maken.
Toen ik ging stoppen met roken was mijn doel om ervoor te zorgen dat ik roken vies zou vinden en dat ik ging beseffen dat ik het niet nodig heb.
De overtuigingen die ik voor mezelf heb gecreëerd zijn:

– Ik ben rookvrij,

– Roken is vies,

– Ik ben eindelijk af van die vieze stinksigaret!

Belangrijk: In een affirmatie gebruik je geen ontkenningswoorden zoals: ‘niet’ of ‘geen’. Dus in plaats van: ‘Ik heb geen sigaret nodig’ schrijf je ‘Ik ben rookvrij’. Je onderbewustzijn maakt geen verschil tussen een zin als: ‘ik heb geen sigaret nodig’ en ‘ik heb een sigaret nodig’.

 3. Creeër een beloningssysteem.

Stoppen met roken is makkelijk. Althans, als jij dat als overtuiging hebt wel. 😉
Maar aangezien bijna ieder zijn overtuiging is dat stoppen met roken moeilijk is, is het handig om jezelf te belonen voor goed gedrag. Wat zou jij jezelf gunnen na 1 dag niet roken? Na een week? Een maand? En na een jaar? Bedenk activiteiten of spullen die jij heel graag wil hebben en beloon jezelf voor je goede gedrag!

Bewust worden van je gedachten

Goed, we gaan beginnen met een nieuw begin. Maar je oude manier van leven, het roken, zit nog wel in je onderbewustzijn geprogrammeerd. En dat is hetgeen je gaat veranderen, maar dat zal niet in één dag gebeuren. Je zult je vaak betrappen op een oude gedachte zoals: ik heb een sigaret nodig. Voorheen ging je altijd mee met die gedachte en bleef je die herhalen totdat je de bewuste sigaret in je mond had. Nu gaan we het anders aanpakken. Iedere keer dat jij jezelf betrapt op een gedachte die je niet helpt ga je jezelf herprogrammeren. Dit doe je door je bewust gekozen affirmatie op te zeggen, in plaats van je oude programma af te spelen.

stoppen met roken

Je zou het kunnen zien als volgt: Je loopt op straat en je komt een man tegemoet die rookt. Je ruikt de rooklucht en je onderbewustzijn reageert daarop zoals de hond van Pavlov. Je programma wordt gestart – althans je oude programma dat je dus niet meer wilt – en je krijgt zin in een sigaret. In dat oude programma blijven gedachten zich herhalen zoals: ik wil een sigaret, hij is mijn vriend, ik heb hem nodig. En om dat dus tegen te gaan ga je bewust je nieuwe overtuigingen inprenten met behulp van je eigen gemaakte affirmaties. Je zou kunnen herhalen in jezelf: Ik ben rookvrij, ik kan zonder sigaret, ik ben eindelijk af van die vieze stinksigaret. Dit herhaal je in jezelf totdat de trek wegtrekt.

Omdat je oude programma zo sterk is geprogrammeerd duurt het even voordat je nieuwe programma in werking gaat zodra je een sigaretlucht ruikt. Maar uiteindelijk zal dat gaan gebeuren. Bovendien als je trek hebt en je blijft affirmeren dat je het niet nodig hebt, gaat de trek vanzelf weg. Althans, dat gebeurde bij mij persoonlijk wel. En ik ben nu al drie jaar gestopt met roken.

Het laatste dat nog belangrijk is om te vermelden is dat oude gevoelens die je voorheen weg rookte weer omhoog zullen komen. Daarom is het belangrijk om gelijk te leren daar juist mee om te gaan. In andere artikelen heb ik een methode geschreven om oude gevoelens los te laten. Hier kun je deze methode lezen. Dit kan je ervan weerhouden om een ander soort van verslaving te gebruiken om je gevoelens niet te voelen.

Ben jij al gestopt met roken?

Volg je FreeSpirit4You al op Facebook, Twitter of Bloglovin?

2 reacties


  1. Hi Marla, als affirmatie ben ik de volgende zin aan het uitproberen…ik ben blij en gelukkig zonder te roken! Maar als ik jouw verhaal begrijp, kan ik het woordje ‘zonder’ beter niet gebruiken ?? Dat las ik in jouw andere stuk over gedachten veranderen. Maar hierboven schrijf je wel ‘ik kan zonder n sigaret’. Nu weet ik het niet meer hoor,help =-O

    Beantwoorden

  2. Hoi Suus.

    Bedankt voor je opmerking, je kan inderdaad beter geen ontkenningswoorden gebruiken. Ik zal het aanpassen in dit stuk, die fout is er helaas ingeslopen.
    Je affirmatie zou je kunnen veranderen naar: “Ik ben blij en gelukkig om rookvrij te zijn.” of: “Ik ben blij en gelukkig om sigaretvrij te zijn.”
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

    Groetjes Marla

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *