Rotdag? Hoe ga ja daar nou mee om?

Op het moment van schrijven heb ik een ***dag. Dingen gaan mis op mijn werk, voor mijn gevoel zeg ik stomme dingen wat ervoor zorgt dat ik angst, schaamte en schuldgevoelens heb. Ik blijf mij continu herinneren wat er is gebeurd waardoor mijn gedachten in overdrive zijn en ik blijf maar malen en malen en malen…

Dit soort dagen of periodes heb ik vaker meegemaakt. En ik weet zeker dat jij deze dagen ook kent. Het zijn van die dagen die gewoon rot zijn en hoe langer de dag duurt hoe rotter je gaat voelen. Hoe moet je nou om gaan met een dag als deze?

Afleiding zoeken

Allereerst wil ik schrijven over hoe ik vroeger omging met dagen als deze. Want deze methode kennen jullie vast ook allemaal wel. Het is alleen niet echt een behulpzaam middel om je door de dag heen te slepen. Ik heb het over: het negeren of afleiding zoeken. Je voelt je rot en je wilt je beter voelen. Wat ga je dan doen? Je zoekt afleiding. Dit kan zijn: eten, films kijken, drugs, sporten, lezen.. noem het maar op. Alles om er maar voor te zorgen dat jij je niet meer zo hoeft te voelen.

Op de korte termijn is dit een hele goede methode om jezelf uit een rothumeur te krijgen. Maar op de lange termijn heb je er niet zoveel aan. De reden dat de rotdagen bestaan is om jouw aandacht te vestigen op de onverwerkte stukken in jezelf, je pijnplekken. Achter die pijnplek zit een overtuiging. De gevoelens die omhoog komen tijdens een rotdag, zijn de gevoelens die je eigenlijk niet wilt voelen. Maar je overtuiging zorgt er wel voor dat het gebeurt.

rotdag

Voorbeeld

Ik zal mijn eigen situatie als voorbeeld nemen. Vandaag heb ik een fout gemaakt op mijn werk wat een gevaar kan zijn voor de gezondheid van de cliënt. (Ik werk in de zorg als verpleegkundige.) Het is niet leuk als zoiets gebeurt en op het moment dat ik mij realiseerde wat er gebeurd was voelde ik een enorme angst opkomen. Daarna kwamen schuldgevoelens en de gedachten zoals: ‘stommerik, je had beter op moeten letten’. Na dit voorval nam ik deel aan een vergadering waar ik voor mijn gevoel hele domme dingen had gezegd. En nogmaals gingen mijn gedachten tekeer: ‘stommerik, je hebt echt stomme dingen gezegd’. Ik voelde schaamte opkomen. De rest van de dag bleven de voorvallen opkomen in mijn herinnering en voelde ik weer die angst, schaamte en schuldgevoelens. (Ik heb uiteraard correct gehandeld na het maken van de fout en de cliënt heeft geen schade gehad.)

Zoals je misschien wel kunt zien heb ik nog een hele oude overtuiging waarin ik mezelf stom of dom vind. Mijn (negatieve) gedachten lieten mij duidelijk zien welke overtuiging op dat moment omhoog kwam om gezien te worden. De gevoelens die gecreëerd worden door deze overtuiging zijn: angst (vinden anderen mij ook stom? Wat zullen ze wel niet van mij denken?), schuld (Door mijn stommiteit is deze fout gebeurd.) en schaamte (OMG wat zullen ze wel niet van mij denken? Ik ben echt stom! Ik hoor niet hier te werken als verpleegkundige en zulke stomme fouten te maken). Normaal heb ik deze negatieve gedachten niet of nauwelijks (meer). Door een situatie als vandaag wordt mijn pijnplek getriggerd waardoor de negatieve gedachten vanzelf naar boven komen drijven.

Vroeger zou ik deze dag dus hebben afgesloten door mezelf beter te laten voelen door te eten. Ik was een behoorlijke emotionele eter. Het enige wat dit als gevolg zou hebben is dat ik mij achteraf nog rotter voelde dan dat ik al deed. Eigenlijk veranderde er nooit iets, behalve dat mijn geloof in die negatieve overtuiging steeds groter werd.

Actief met jezelf aan de slag gaan

Rotdagen zijn er dus om iets over jezelf te leren. Is het leuk? Nee. Maar je kan wel een heleboel wijzer worden over jezelf: welke negatieve gedachtenpatronen heb je, welke gevoelens durf je niet te voelen, wat is een negatieve overtuiging die jij hebt over jezelf enz. Als je bewuster naar jezelf kan kijken kun je deze overtuigingen zien en veranderen. Dit kan je doen met behulp van meditatie, met affirmaties of andere vormen van heling zoals ho’oponopono.

rotdag

Momenteel vind ik het nog steeds niet leuk om deze dagen te hebben, maar ik kan nu wel met een andere blik er naar kijken. Ik weet dat het gebeurt omdat ik nog een negatieve overtuiging over mezelf heb. En als ik die actief kan loslaten en veranderen ben ik weer een stukje gegroeid. Zo heb ik jarenlang aan mezelf gewerkt om een heleboel negatieve overtuigingen los te laten over mezelf. Achteraf ben ik altijd heel erg blij met een dag als deze. Daarom zie ik het wel als een blessing in disguise.

Op welke manier ga jij om met een rotdag?

Volg je FreeSpirit4You al op Facebook, Twitter of Bloglovin?

2 reacties


  1. Mooi geschreven. Ik heb eigenlijk niet zo vaak een rotdag, maar zoals jij het beschrijft is het erg mooi. Leren van de negatieve dingen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *