Paniekaanval! En nu?

Een paniekaanval is een hele vervelende situatie waarbij je door je eigen gedachten gestresst raakt. Je lichaam reageert op jouw angstgedachten met een lichamelijke reactie om weg te vluchten. Je hartslag versnelt, je gaat sneller en oppervlakkiger ademhalen en je krijgt het gevoel alsof je dood gaat. Doordat je steeds sneller en oppervlakkiger gaat ademhalen, komt er een teveel aan zuurstof in je bloed waardoor je dat gevoel krijgt van doodgaan. Dit is een heel beangstigend gevoel om te ervaren. En dan spreek ik uit eigen ervaring. Het blazen in een zakje is een prima methode om jezelf uit de paniekaanval te halen. Maar eigenlijk is dit alleen maar een pleister op de wond plakken.

Energetisch gezien gebeurt het volgende bij een paniekaanval.

Je aura is een energieveld dat zich om en door je lichaam heen bevind. In een optimale situatie omvat je aura je hele lichaam waarbij er een energetische verbinding is met de aarde. Maar door omstandigheden (zoals onder andere negatief denken) kan het gebeuren dat je aura (verder) omhoog gaat. De energetische verbinding tussen de aarde en jou is verbroken waardoor alle energie (gedachten/gevoelens) blijft waar deze is: in jouw aura. Je kunt deze energie niet kwijt raken en deze blijft rond cirkelen in jouw energieveld. Daardoor komt het voor dat je recidiverende gedachten krijgt: je kunt de gedachten niet meer loslaten. Ze blijven terugkomen, waardoor je (angst)gevoelens steeds groter worden. Al deze energie blijft rond wervelen in je energieveld als een wervelwind, dat uiteindelijk een tornado van gedachten en gevoelens worden die door je heen raast.

panic

Mensen die paniekaanvallen ervaren hebben over het algemeen een slechte binding met de aarde waardoor zij veel angsten ervaren. Vaak hebben deze mensen angstgedachten en overtuigingen die niet reëel zijn. Het komt voor dat deze mensen vooral bezig zijn met het vermijden van hun angsten door alles onder controle te willen houden.  Ze kunnen slecht tegen onvoorziene situaties en vaak worden er al van te voren allerlei scenario’s bedacht die mis zouden kunnen gaan. Vaak komen de paniekaanvallen in de nacht voor, omdat deze mensen dan eindelijk de rust opzoeken. Helaas kan de rust dan niet in het lichaam komen door het overmatige denken. Daardoor kan er een kringloop ontstaan van: negatief/angst denken > angst voelen > deze niet willen voelen en de aura gaat omhoog > angst gedachten komt terug > angst voelen  etc etc.

Voor deze mensen is het belangrijk om weer de verbinding met de aarde te maken, te leren hun angsten te doorvoelen en te leren positief te denken. Het is raadzaam om hulp te zoeken van een coach, psycholoog of een andere hulpverlener waarbij jij je goed voelt.

Verbinding met de aarde maken

Door middel van een aardingsoefening kun je ervoor zorgen dat je de energie kwijt kunt dat ervoor zorgt dat je een paniekaanval ervaart. Deze oefening zou hulp moeten bieden op het moment dat je bewust word van de paniekgedachten. Wanneer je meer bewust wordt van je eigen gedachten kun je jezelf trainen om de aardingsoefening uit te voeren voordat het misgaat. Hierdoor kan het voorkomen dat je steeds minder intens de paniekaanvallen hoeft te ervaren.Paniekaanval

Angsten doorvoelen

Paniekaanvallen ontstaan eigenlijk vanuit het vermijden om je eigen angsten te doorvoelen. Over het algemeen hebben mensen met paniekaanvallen de gewoonte om situaties te vermijden die angst zouden kunnen opleveren. Door op kleine schaal toch door die angst heen te gaan kunnen ze leren dat die angsten vaak ongegrond zijn en dat de angsten vaak niet zo erg zijn als dat zij dachten. Het is raadzaam om dit proces samen met een coach, psycholoog  of andere hulpverlener te doorlopen om te voorkomen dat je te grote stappen neemt wat averechts werkt.

Positief denken

Veel mensen die paniekaanvallen ervaren zijn bekend met negatief denken. Door het negatieve denken praat je jezelf allerlei rampscenario’s aan die angst als gevolg hebben. Zodra je leert om jezelf gerust te stellen met je gedachten zul je veel minder angst ervaren.  Het proces om anders te leren denken kan een lange tijd in beslag nemen omdat het negatieve denken vaak al van kinds af aan aanwezig is.

Volg jij FreeSpirit4You al op Bloglovin en Facebook?

2 reacties


  1. Mooie om te lezen, herkenbaar
    Ik zou vragen willen stellen maar weet niet of er geantwoord kan woorden

    Beantwoorden

    1. Hallo Wieneke,

      vragen kan altijd. Als je het liever niet openbaar hebt kan je ook e-mailen naar: info@freespirit4you.nl.
      Ik zal dan kijken of ik antwoord kan geven of niet.

      Liefs Marla

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *