Mediteren als routine maken

Mediteren is voor mij een groot goed, maar het kan ook iets zijn waar ik ontzettend tegenop kijk. Als ik mijzelf opleg dat ik iets elke dag moet doen dan voel ik al gelijk weerstand. Maar als ik het mezelf makkelijk maak, dan laat ik het vaak zitten voor iets anders. Of ik verschuil mijzelf achter excuusjes: ik ben te moe, ik heb geen zin, het is zo druk, ik doe het straks wel (wat nooit komt) enz.

Afglijden in een neerwaartse spiraal of mezelf herpakken

In juni ben ik begonnen met dagelijks mediteren door een challenge. Dit zorgde ervoor dat ik een heleboel positieve effecten ervoer in mijn leven. Het was zo fijn dat ik er een artikel over schreef. Helaas ben ik nu niet meer in die positie. En hoewel ik niet helemaal ben afgegleden naar voorheen, zit ik toch niet meer op dat niveau als dat ik toen ervoer.

Ik weet ook dat als ik mezelf nu niet aanpak, dat ik in de komende tijd kan afglijden. Oud zeer blijft omhoog komen. Stress hoort bij het dagelijkse leven. Als ik deze stress niet loslaat, zal het zich alleen maar ophopen. Dat heeft weer tot gevolg dat ik mezelf steeds negatiever zal voelen. En minder energie zal ervaren. In voorgaande jaren was ik mij hier nooit zo bewust van. Bovendien had ik de neiging om steeds minder te doen aan meditatie en oefeningen als ik mijzelf al slechter voelde. Daardoor belandde ik dan in een neerwaartse spiraal. Dit wil ik voorkomen.

mediteren

Vaste routine

Mijn eerdere tactiek, ik zie wel hoe vaak ik ga mediteren, heeft niet geholpen. Gelukkig heb ik nog wel wekelijks een meditatie gedaan. Toch zal ik een nieuwe tactiek moeten uitproberen. Een tijdje geleden hoorde ik eens iemand zeggen dat als ik een handeling tot mijn dagelijkse routine maak, dat het een automatisme wordt en ik er niet meer over hoef na te denken. Natuurlijk, in het begin zal ik mezelf eraan toe moeten zetten. Maar als ik werkelijk een vaste routine kan maken met de handeling toegevoegd, dan zal ik de rest van mijn leven het uitvoeren omdat ik het gevoel heb dat het zo hoort. Je kunt het zien als een eenvoudige handeling uitvoeren zoals je tanden poetsen. Je doet het elke dag twee maal omdat het in je routine zit wat je al van jongs af aan hebt geleerd.

Het enige is dat ik mezelf zal moeten aanleren om het ook daadwerkelijk te doen. Daarnaast is het handig om een vast tijdstip te kiezen voor de handeling die ik wil toevoegen aan mijn routine. Aangezien ik onregelmatig werk zal ik kiezen voor mijn ochtend, – of avondroutine. Dan maakt het niet uit welke dienst ik heb, omdat ik gewoon aanhoud dat ik een meditatie doe bij het opstaan of bij het naar bed gaan. Nu alleen nog toepassen en volhouden. Dat is voor mij het moeilijkste.

Volg je FreeSpirit4You al op Facebook, Twitter of Bloglovin?

7 reacties


  1. Ik zou ook graag mediteren om rustiger te worden en minder gestresst te zijn. Alleen komt het er nooit van. Misschien moet ik ook maar eens een routine zoeken om me daar aan vast te houden.

    Beantwoorden

  2. Ik begin elke dag met een korte reiki sessie bij mezelf als ik wakker word en nog in bed lig. Daarna ga ik er uit en doe aan mijn altaar een meditatie, heel bewust. Dan yoga en dan begint de routine voor de werkdag, waar om de andere dag een hardlooptraining bij komt. Ik sta dus ook om half 6 op om alles mindfull en op mijn gemak te kunnen doen.

    Beantwoorden

    1. Wow dat is wel heel uitgebreid. Ik kan nog wel wat van jou leren! šŸ™‚

      Beantwoorden

  3. Ergens een routine van maken vind ik altijd een goed idee. Want dan hoef je het minder van je wilskracht te hebben. Daarom ga ik dagelijks hardlopen.

    Beantwoorden

  4. Goed dat je er routine van wilt maken. Ik wil het al tijden doen, maar heb nog niet genoeg rust ervoor in mijn hoofd.

    Beantwoorden

  5. Ik vind routine ook lastig. Maar ik ben met korte momenten begonnen en door de tijd heen steeds meer en vaker gaan doen. Rustig opbouwen zou mijn advies zijn .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *