5 meditaties die helpen bij (emotionele) stress

Momenteel hoor ik van veel mensen om mij heen dat zij zich enorm emotioneel voelen, of last krijgen van depressieve klachten. Zelf heb ik hier gelukkig minder last van door het mediteren. Maar vroeger heb ik deze periodes ook veelvuldig mee gemaakt. Daarom wil ik vandaag 5 meditaties delen die mij helpen om mijn emotionele pijn los te laten. Ik hoop hiermee dat jij deze kunt gaan gebruiken om ook de vrede in jezelf te vinden.

1. Happiness Frequency – Serotonin, Dopamine and Endorphin Release Music, Binaural Beats Relaxing Music

Hier kun je lezen over wat binaural beats is. Of het echt de serotonine, dopamine en endorphines reguleert in de hersenen laat ik even buiten beschouwing. Wat ik wel merk is dat het luisteren van deze muziek mij ontspant en helpt om mijzelf beter te voelen. (muziek – luisteren met koptelefoon!)

2. 528Hz | Open Heart Chakra ➤ Love Frequency 528hz Music | 528hz Heart Chakra Activation – 528hz Love

Deze meditatie brengt een frequentie uit volgens de solfeggio schaal. 528 Hz. is de frequentie van het hartchakra. Door deze muziek te luisteren worden de oneffenheden in het hartchakra losgemaakt, waardoor je hart zich helemaal opent. Hierdoor ervaar je meer liefde. (Muziek)

3. Chakra Realignment Therapy, Balancing The Chakras, Guided Meditation Visualization, Chakra Music

Een meditatie om de chakra’s in balans te brengen is voor mij altijd erg behulpzaam om stress los te laten. Ik vind het heerlijk om deze meditatie te doen na een dag werken. (Engels gesproken)

4. Geleide meditatie – beste bodyscan

Een bodyscan betekent dat je met je aandacht naar elk deel van je lichaam gaat, daar stress loslaat en ontspanning creëert. Er zijn verschillende variaties. Ik heb gekozen voor een Nederlandse versie, maar er zijn vele bodyscans meditaties te vinden in het Engels. (Nederlands gesproken)

5. Hypnosis for Meeting Your Inner Child (Meditation Deep Relaxation Anxiety Depression Healing)

Dit is een geleide meditatie waarbij je contact maakt met je innerlijk kind. Het innerlijke kind is symbolisch het deel in jou die de pijn van de jeugd heeft opgeslagen. Doordat je nu als volwassen persoon contact maakt kun je op een veilige manier jouw innerlijk zeer aankijken,  accepteren en overnemen van het innerlijk kind. Een geleide meditatie is zeer behulpzaam bij dit proces, omdat je dan  niet zelf te veel hoeft na te denken. Voordeel is dat je minder snel geneigd bent om afleiding te zoeken. (Engels gesproken)

Dit is een kleine selectie van de vele soorten meditatie die er bestaan. Elke meditatie heeft zijn eigen functie zoals: loslaten van oud zeer, loslaten van negatieve gedachten, het gevoel vergroten van liefde, het in balans brengen van je energie en ga zo maar door. Door te experimenteren met verschillende meditaties kun je erachter komen welke meditatie voor jou het prettigst is per situatie.

Volg jij wel eens een meditatie via youtube? Wat voor soort meditaties doe jij?

Volg je FreeSpirit4You al op Facebook, Twitter of Bloglovin?

8 reacties


  1. Wat fijn dat je dit zo hebt opgesomd. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar wellicht is het toch wel eens goed om te doen!

    Beantwoorden

  2. Ik heb het nog nooit geprobeerd. Zet me op zich n iet zoveel, al moet ik het misschien eens een kans geven

    Beantwoorden

  3. Ik heb eigenlijk niks met meditatie. Ik weet ook niet zo goed waarom ik er niks mee heb. Misschien moet ik het gewoon eens proberen

    Beantwoorden

  4. Ik zelf niet, maar mijn zus doet het momenteel dagelijks en heeft er veel baat bij. Ik zal haar je blog toesturen

    Beantwoorden

  5. Ik mediteer af en toe, voor te gaan slapen, soms bij het wakkerworden en af en toe overdag als ik me wat minder voel. Ik ga deze zeker eens uitproberen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *